25 січня, 2017

Інтегрований урок у 8 класі

Тарас Шевченко. «Думи мої, думи мої…» (1847). Усвідомлення власної місії поета. Роздуми автора про долю рідної України.

Мета: поглибити знання школярів про життя і творчість Т.Г. Шевченка, зокрема, про викуп з неволі, причини його покарання царем, арешт, перебування в казематі, заслання; допомогти учням усвідомити зміст поезії «Думи мої, думи мої…»; розвивати образне та критичне мислення, навички виразного, вдумливого читання віршів, вчити учнів аналізувати твір в контексті біографії поета, висловлювати власні міркування; виховувати прагнення до вироблення чіткої громадянської позиції як одного з проявів духовності.
Розкрити перед учнями значення творчості Тараса Шевченка в різних видах національного мистецтва. Розвивати навички кантиленного (по можливості, двоголосного) співу та осмисленого виконання музи­ки. Виховувати інтерес та любов до творчості Тараса Шевченка.
Теорія літератури: філософська лірика
Обладнання: портрети Т. Шевченка різних періодів, видання творів, ілюстрації до них, живописні твори періоду викупу з кріпацтва та заслання, презентація, відеоматеріали.
Тип уроку: засвоєння знань, формування вмінь і навичок

Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Вчитель української літератури
1.     Анкета – характеристика письменника
-         Ім’я, по батькові, прізвище – Тарас Григорович Шевченко
-         Псевдоніми – Кобзар, Дармограй, Перебандя та ін..
-         Роки життя – 1814-1861
-         Місце народження – село Моринці, Київська губернія (тепер Черкаська область)
-         Соціальний стан – кріпак, а з 1838 р. – вільновідпущений
-         Освіта – початкова, самоосвіта, Петербурзька академія мистецтв
-         Рід діяльності, захоплення – художник, поет, прозаїк, драматург, громадський діяч
-         Основні твори – збірка «Кобзар», повісті російською мовою, п’єси, картини різних жанрів
2.     Підсумувати висловлювання:
-         22 квітня 1838 р. приніс Шевченкові не лише волю, а й … (можливість для розвитку таланту)
-         1840 р («Кобзар»), який відкривається  поезією «Думи мої, думи мої…»
Думи мої, думи мої,
Лихо мені з вами!
Нащо стали на папері
Сумними рядками?
Чом вас вітер не розвіяв
В степу, як пилину?
Чом вас лихо не приспало,
Як свою дитину?
-         Думки не покидають Шевченка, бо він переживає за долю (рідних, Україну)
-         Вільний, але (нещасливий), бо він був небайдужим до горя свої земляків
Думи мої, думи мої,
Квіти мої, діти!
В Україну, ідіть діти
В нашу Україну
Попідтинню, сиротами,
А я – тут загину
3.     Думи про рідний край приводять самого Т. Шевченка двічі на Україну у (1843-1844, 1845-1847 рр.)
-         Заїжджав до свої рідних у Кирилівку, гостював у поміщицький маєтках і зрозумів, яка прірва пролягла між селянами і поміщиками, а також власну відповідальність перед своїм народом.
-         1845 р. (Пошуки шляхів боротьби за справедливість приводять Тараса Шевченка до Кирило-Мефодіївського братства; основоположними принципами були слов’янська конфедерація, рівність, братерство  )
-         5 квітня 1847 р. (арешт) Каземати, а потім (солдатчина) 5-й батальйон першої бригади 23-ї піхотної дивізії в Орській фортеці
-         І знову думи…
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Оголошення теми й мети уроку
1.     Виразне читання поезії Т.Шевченка «Думи мої, думи мої…»(аудіозапис)
Думи мої, думи мої,
Ви мої єдині
Не кидайте хоч ви мене
При лихій годині
Прилітай, сизокрилі
Мої голуб’ята
Із-за Дніпра широкого
У степ погуляти
З киргизами убогими
Вони теж убогі
Уже голі… та на волі
Ще моляться богу
Прилітайте ж, мої любі,
Тихими речами
Привітаю вас, як діток,
І заплачу з вами
(Друга половина 1847 р. Орська кріпость)
2.     Коментар учителя української літератури
В Орській фортеці Т. Шевченко продовжує писати у «захалявні книжечки». Солдатчина для поета була гірше від тюрми, бо ненависним був сам дух солдафонства, що чавунною печаткою лягав на живу душу. Тому Шевченко писав, ховаючись від унтерів та офіцерів, тікаючи від усього світу в степ.
3.     Словникова робота, обмін враженнями
-         Визначити жанр (громадянська лірика)
-         Тема (звернення Т. Шевченка до  своїх дум із сподіванням і вірою у вільне життя співвітчизників)
-         Ідея (на думку поета), тільки впевненість, наполегливість, віра допоможуть змінити соціальний устрій;  Шевченко засуджує байдужість, слабкість, що роблять людину рабом.
4.     Опрацювання змісту поезії. Бесіда
-         Як Т. Г Шевченко звертається до дум у першій поезії («квіти мої, діти»), а в другій (Голуб’ята сизокрилі)
-         Поет у першому творі просив, щоб думи летіли в Україну, а тепер у 1847 р. («Прилітайте із-за Дніпра широкого. У степ погуляти»)
- Погуляти з ким? («З киргизами убогими?»)
Т. Шевченко тут має на увазі казахів. Киргизами тут називали всі ключові племена в закаспійських степах
      -  Чому у Шевченка думи єдині? (Бо він не думав про особисте, його все життя хвилювала доля України)
- Про яку лиху годину згадує автор? (солдатчина)
- Чому свої думи Т. Шевченко називає голуб’ятами? (Вони йому рідні, вистраждані)
- Чому з киргизами убогими, голими? (Також знедолений, простий народ, але який? Вільний)
- Заздрість виникає у Шевченка є слово? (Воля)
Він знову невільний
4.     Художні особливості твору
-         Звертання: «Думи мої», «мої єдині», «Сизокрилі мої голуб’ята», «мої любі»
-         Епітети: «думи мої єдині», «лиха година», «тихими речами», «Дніпр широкий»
-         Порівняння: «привітаю, як діток»
-         Метафори: «думи прилітайте, погуляти»
IV. Робота над мистецькими творами
Вчитель музичного мистецтва
Творчість Шевченка поєднує різні види мистецтва: літературу, живопис, музику. У цьому і полягає унікальність великого Кобзаря. Цікавим прикладом спорідненості різних видів мистецтва є «Музика до Кобзаря» М. Лисенка, та картина «Думи мої, думи» художника Михайла Божія. (перегляд презентації, коментарі вчителя).
Видатний український художник XXстоліття М. Божій висловив своє ставлення до поета та враження від його віршів на полотні «Думи мої, думи». На картині ми бачимо Кобзаря у глибокій задумі. Грозове тло полотна створює особливий настрій, співзвучний до пісні «Думи мої, думи». За словами пісні приховується постать поета з його болісними роздумами, запитаннями, сподіваннями.
-         Яким на полотні зображено Великого Кобзаря?
-         Зверніть увагу на чоло та очі митця, спробуйте розкрити йогодуми і переживання.
-         Яку роль на полотнівідіграє пейзаж?
-         Що виражає кольорова гама картини?
-         Чому, на вашу думку, на передньомуплані художник намалював сухі будяки?
-         Як ви розумієте назву картини?
-         Які почуття вона у вас викликає?
У картині «Думи мої, думи...», що удостоєна срібної медалі Академії мистецтв СРСР, М. Божій майстерно передав глибокі роздуми Т. Шевченка про долю поневоленого народу. Полотно вражає  величавістю дум, щовідбиті на чолі поета.
Постать Шевченка добре вимальовується на фоні безкрайнього похмурого, грізного неба. Хмари сприймаються не лише як суто природне явище, але й як щось пов'язане з героєм, його думками і почуттями. Здається, що це не хмари, підвладні законам природи, а темні сили царської Росії, що намагаються сховати сонце від людей праці, позбавити їх світла. Це вони переслідують поета; і навіть будяки сприймаються тут як символ зла.
ПостатьШевченка в пальті, що розвівається, органічно вписується у пейзаж і сприймається як великий білогрудий чорний птах, що, будучи застигнутий негодою, відважно  бореться з негодою, відважно бореться з вітром і бурею. Суворе обличчя поета сповнене рішучості.
Слухання музики
Творчість Шевченка глибоко пов'язана з музикою і образотворчим мистецтвом. Уже з раннього дитинства майбутній поет глибоко відчув любов до пісні. Мати Т. Шевченка знала багатонароднихпісень і, за його словами, співаючи, «свою нудьгу переливала в свою дитину». Любов до пісні Т. Шевченко зберіг на все життя. Вінзавжди з великим інтересомслухавдуми і пісні у виконаннілірників і кобзарів. Поет записувавнародніпісні і, маючинепоганий голос, сам добре виконувавїх.
Іван Франко одним із перших помітив, щопоезія Т. Шевченкапов'язана з живописом і музикою.
На вірші Тараса Григоровича Шевченка народ створив понад 200 пісень, оскільки в його поетичних текстах закладено своєрідний український мелодизм. У цих піснях панує настрій напруженого передчуття, непереборне утвердження ідеї боротьби та невідступна думка про волю.
Прослухаймо одну з таких пісень «Думи мої» у виконанні хору Григорія Верьовки.
Робота в групах
Послухайте пісню у виконанні професійних виконавців і дайте відповідь на запитання працюючи в групах. (клас ділиться на 6 груп, кожна група дає характеристику засобам художньої виразності твору)
Музика пісні спокійна, мелодія врівноважена. Ритм нагадує повільні кроки людини у глибокій задумі. Традиційне для українських пісень, хоча і не часте, оспівування звуків мелодії, та широкий хід у гору на словах другого куплету, створює запитання і звертання.
Вокально-хорова робота
Спробуємо виконати пісню «Думи мої, думи», враховуючи всі засоби музичної виразності.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Вчитель української літератури
1. У своїх творах Т. Шевченко вживав слово «дума» в таких значеннях:
а) міркування
б) жанр народного  епічного твору
в) поетична творчість
2. Свої думи Т. Шевченко називає
а) важливими
б) серйозними
в) єдиними
3. Годину, в якій живе Т. Шевченко, він називає
а) відповідальною
б) лихою
в) щасливою
4. Автор бажає, щоб його думи до нього
а) мали прихильність
б) озивались
в) прилітали
Вчитель музичного мистецтва
Робота з картками
1 картка
Картина М. Божія «Думи мої, думи»
1.     Автор картини…
2.     Хто займає центральне місце на картині?
3.     Як зображений Т. Шевченко?
4.     Який погляд у Кобзаря?
5.     Що зображено на задньому плані?
6.     Чи поєднана картина з піснею «Думи мої, думи»?
2 картка
Пісня «Думи мої, думи»
1.     Автор пісні…
2.     Скласти музичний образ за схемою:
-         Мелодія
-         Ритм
-         Динаміка
-          Темп
3.     Які почуття пробуджує пісня?
4.Жанри, в яких знайшло інтерпретацію шевченкове слово:
-пісня   -романс   -балет   -прелюд   -кантата   -опера
5. Ваше ставлення до неї?
Вчитель музичного мистецтва
Твори, що втілюють образ Тараса Шевченка й оспівують українську землю, відрізняються особливою щирістю. І дорослі, і діти шанують геніального українськогопоета, художника, борця за волю народу. (перегляд відеоматеріалу - виконання пісні «Думи мої» Блезом Малабою).
Висловлювання дітей (враження) про виконання пісні «Думи мої, думи мої…»
VI. Підсумок оцінювання
VII. Домашнє завдання
Вчитель української літератури
Поезію «Думи мої, думи мої…» Т.Г. Шевченка, 1847 р. написання вивчити напам’ять.
Вчитель музичного мистецтва
Послухати пісню «Думи мої, думи» у виконанні  капели імені M. Лисенка.
Сьогодні ми розглянули пісенність і мелодизм у поезії Тараса Григоровича Шевченка. Шануймо пам’ять про Кобзаря, адже більшість написаного ним відгукується в серцях українців і донині.

Підготували
вчитель української мови та літератури
Якобчук Ю.К.
вчитель музичного мистецтва
Аблаєва С.М.

Презентація до уроку  








Немає коментарів:

Дописати коментар