30 січня, 2023

Методи музикотерапії в домашніх умовах

 

Як допомогти дитині за допомогою музикотерапії розвинути когнітивні й соціальні функції




Більшість людей підтримують думку про те, що музика здатна мати заспокійливий, медіатативний і навіть зцілюючий вплив. Музична терапія зробила крок ще далі, вона цілеспрямовано використовує музику, щоб допомогти людям покращити їхнє фізичне, емоційне та душевне благополуччя.

Крім того, що цей метод отримав широку суспільну підтримку, він знайшов також й інструментальне підтвердження: сканування мозку реєструє позитивні зміни, викликані застосуванням так званої неврологічної музичної терапії (NMT). NMT – це терапевтичне застосування музики при когнітивних, сенсорних і рухових порушеннях, що виникли внаслідок неврологічних захворювань і травм. Даний метод усього лише один з багатьох аспектів використання музикотерапії.

На перший погляд у роботі з дітьми практика музичної терапії може видатись простою розвагою чи забавною грою, але насправді музика активізує важливі, базові структури головного мозку. І хоча ніхто не применшує цінності наукових знань, принципи музичної терапії можна легко застосовувати й у домашніх умовах. Далі представлені кілька простих речей, які ви можете зробити зі своїми дітьми, щоб випробувати багаточисленні переваги музичної терапії.

Музична терапія й когнітивна сфера

У свій час відкриття «ефекту Моцарта» стало сенсацією. Дослідження проведені в 1993 році фізиком Гордоном Шоу та Френсісом Раушером, бувшим віолончелістом та спеціалістом з когнітивного розвитку, виявили покращення просторово-часового мислення, що наступало після прослуховування сонати для двох фортепіано ре мажор Вольфганга Амадея Моцарта. І хоча цією теорією з часом знехтували, подальші дослідження показали, що навчання музики дійсно має відчутний вплив на роботу мозку. Ви можете насолодитись перевагами музичної терапії, використовуючи її для дії на когнітивну (пізнавальну) сферу вашої дитини таким чином.

  • Музична мнемоніка: мнемоніка (від грецьк. «мистецтво запам’ятовування) – це система різних прийомів, що полегшують запам’ятовування та збільшують обсяг пам’яті шляхом виникнення штучних асоціацій. Музика – це чудовий мнемонічний засіб! Використовуйте знайомі дитині мелодії пісень, такі як, наприклад, «Із днем народження тебе», щоб вивчити з нею нову інформацію (наспівуючи її в якості тексту пісні) й одночасно спостерігайте за тим, як будуть збільшуватись знання дитини.
  • Перехрещення середньої лінії: для цього виду гри необхідно тримати два барабани приблизно на рівні плечей вашої дитини (або замість барабана використовувати будь-яку іншу річ, що його імітує). Співайте або грайте пісню, при цьому ваша дитина повинна у відповідності з ритмом музики потрапляти у правий барабан лівою рукою, а потім чергувати й у лівий барабан ударяти правою рукою. Ви можете робити маленькі підказки, якщо їй буде складно синхронізуватися з піснею. Перехрещення середньої лінії – це важлива навичка розвитку хорошої міжпівкульної комунікації, а також сенсорного сприйняття. Також це стосується й упорядкованості праці мозку.
  • Привертайте увагу: для довготривалого підтримання уваги спробуйте використовувати музику – свого роду ключ до запуску та зупинки певного виду діяльності, можливо, навіть установивши зв'язок якоїсь пісні або звуку з певним заняттям. Музичні репліки (сигнали), особливо корисні для малюків, можуть надати реальну допомогу батькам у тому, щоб їхні діти змогли переходити від завдання до завдання з мінімальною кількістю занепокоєння. Ритмічні репліки часто використовуються й у молодших класах, але хіба не краще апробувати їх удома?

Музична терапія й соціальна сфера

Музика природним чином відображає наші способи комунікації. Причому музика й мова задіюють схожі механізми в роботі головного мозку, що робить музику ідеальнім засобом для вивчення мови та набуття комунікативних навичок. Отже, музика спроможна допомогти соціальному розвитку вашої дитини.

  • «По черзі»: у цій вправі музичний інструмент поміщається між двома дітьми. Одна дитина грає на ньому певний ритмічний рисунок, а інша в цей час уважно слухає. Вербальні, візуальні або тактильні сигнали допоможуть партнеру зрозуміти та відчути той момент, коли наступить його черга повторити почуте. Ця вправа дуже ефективна для розвитку навичок підтримування «ритму й інтонації» нормальної розмови зі співрозмовником.
  • «Запитання/відповідь»: у цій грі музика посідає місце словесних відповідей «так/ні». Одна людина ставить запитання, а інша відповідає, використовуючи при цьому звучання інструментів, відповідальних за відповідь «так», або інструментів, відповідальних за відповідь «ні» (підійдуть бубен, маракаси та інші інструменти).
  • «Барабанне коло»: барабанне коло добре підходить для невеликих груп дітей. Кожному учаснику видається інструмент (як варіант, можна зобразити його звучання за допомогою тіла, наприклад, свистом або лясканням у долоні), роздає їх дитина, вибрана в якості лідера на даному етапі гри. Лідер показує іншим дітям, як треба грати на своїх інструментах (гучно чи тихо, швидко чи повільно), і група приймає його вербальні або візуальні підказки. Потім, коли інструменти задіюють, лідер отримує можливість очолити групу для створення музичної композиції. Для багатьох дітей бути лідером – це новий, унікальний досвід. Ключ у тому, щоби підтримати кожну дитину в її ролі. У процесі гри її учасники тренують концентрацію уваги, навички слухання інших, гармонійну участь у потоці спільної мелодії. Через деякий час група перетворюється на справжній маленький оркестр.

Музичні терапевти практично єдині в тому, що звучання музики в домі – це дуже важливо, причому незалежно від музичних здібностей батьків. Багато батьків кажуть, що не вміють співати, але дітей це зовсім не хвилює. Пісні неймовірно корисні для навчання й нормального розвитку. До того ж батьки можуть використовувати музику для налаштування певного настрою в домі. Спочатку, коли ви бачите вашу дитину буквально стрибаючою стінами, першим імпульсом, звісно ж, може стати бажання включити диск з колисковими й, використовуючи цей трюк, миттєво вгомонити її. Однак музичні терапевти рекомендують спочатку знайти живу, ритмічну музику, що буде відповідати настрою дитини, й потім уже регулювати зміну пісень з поступовим затуханням ритму, усе повільніше й повільніше, тихше й тихше.


Музична терапія прекрасно доступна для дітей, оскільки вони знаходять музику приємною і вважають, що вона нічим не загрожує їхній безпеці. Для дітей із соціальними поведінковими проблемами та проблемами розвитку існує багато переваг у використанні музикотерапії, але принципи, що лежать в її основі, роблять її відмінним інструментом також і для здорових дітей на всіх стадіях та етапах розвитку.

Немає коментарів:

Дописати коментар